Biuro prasowe

Tramwajem w Poznaniu sprawniej i wygodniej

10.8.2012

Już jutro na trasę tramwajową łączącą Os. Lecha i Franowo w Poznaniu wyruszą pierwsze tramwaje. Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń PeBeKa odpowiedzialne było za realizację specjalistycznych robót konstrukcyjnych związanych z budową przystanku „Kurlandzka – Piaśnicka” i tunelu wraz z rampą wyjazdową.

Według zapewnień MPK Poznań w sobotę 11 sierpnia około godz. 18.00 tramwaje linii 16 skierowane zostaną do nowej pętli tramwajowej Franowo. W ten sposób oficjalnie zainaugurowana zostanie działalność ważnej trasy Os. Lecha – Franowo, zaplanowanej w ramach projektu „Infrastruktura EURO Poznań 2012”.

Inwestycję zrealizowało konsorcjum, w skład którego weszły firmy Bilfinger Berger Budownictwo z Warszawy,  ZUE z Krakowa oraz Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń PeBeKa  z Lubina. Jej celem było scalenie nowej zajezdni na Franowie z istniejącą siecią tramwajową, a także stworzenie szybkiego i bezkolizyjnego polaczenia tramwajowego terenów położonych wzdłuż ulic Piaśnickiej i Kurlandzkiej oraz centrum handlowego M1. Mieszkańcy południowo-wschodniej części Poznania będą mogli łatwiej i szybciej dojeżdżać do centrum miasta, a końcowym efekcie inwestycja usprawni funkcjonowanie całej poznańskiej komunikacji miejskiej.

- Trasa tramwajowa na Franowo to kolejna ważna inwestycja z zakresu inżynierii metropolitalnej, którą zrealizowaliśmy w konsorcjum z Bilfinger Berger Budownictwo i ZUE. Podobnie jak budowa łącznicy na lotnisko Okęcie, także i ta realizacja ma wielkie znaczenie dla mieszkańców  -  mówi Jacek Kulicki, prezes PeBeKa. - Cieszymy się, że uczestniczyliśmy w kolejnym ważnym projekcie, że mogliśmy wykorzystać posiadaną wiedzę i specjalizację, a także zdobyć nowe doświadczenia. Teraz z efektów naszej wspólnej pracy będą korzystały setki tysięcy osób .

W ramach zapisanego w kontrakcie zakresu prac PeBeKa wykonała część robót konstrukcyjnych związanych z budową przystanku „Kurlandzka – Piaśnicka” i tunelu wraz z rampą wyjazdową.  Dwukomorowy tunel (każdy tor w odrębnej komorze) przedzielony jest żelbetową przegrodą środkową, a jego długość wraz z przystankami wynosi 1067,2 m. Konstrukcję nośną tunelu PeBeKa wykonała w oparciu o technologie ścian szczelinowych. Prowadzi do niego rampa wyjazdowa o długości 186 m. Wykończenie ścian szczelinowych wykonano w postaci ściany ryglowej z elementami ściennymi w postaci płyt ognioodpornych (tunel) i dźwiękochłonnych (rampa). Natomiast sam przystanek tramwajowy (o długości 85,3 m i szerokości 25,3 m) to dwa perony dla obsługi obu kierunków i rozdzielające je podwójne torowisko. Do każdego peronu prowadzą schody, a oprócz tego obie strony są połączone kładką dostępną z poziomu parteru i skomunikowaną z peronami za pomocą wind.
« wróć do listy komunikatów prasowych