Naszym Zdaniem

Świadomi pracownicy lubią świadomych pracodawców.

Wizerunek, głupcze!

Agencja PR time - Małgorzata SkórskaTrawestacja słynnego powiedzenia Billa Clintona doskonale oddaje aktualne nastroje na rynku pracy. Wizerunek dobrego pracodawcy staje się dziś kluczowy dla firm świadomie myślących o przyszłości i przekonanych, że sukces to ludzie. Stąd popularność employer branding, którego  celem jest zbudowanie spójnego i pozytywnego wizerunku firmy jako atrakcyjnego pracodawcy.

Z  zainteresowaniem, nie pozbawionym odrobiny zawiści, spoglądamy na firmę Google, wg rankingu magazynu "Fortune", najlepszego pracodawcę Stanów Zjednoczonych. Zazdrość budzi nie tylko doskonały wizerunek Google, ale stosunkowo niewielkie nakłady, które firma przeznacza na employer branding.  Zamiast wielkimi kampaniami reklamowymi, buduje pozycję spójnością komunikacji i intrygującą legendą – dotyczącą wymagań wobec możliwości intelektualnych i kreatywności kandydatów oraz oferowanymi warunkami pracy. Skutek jest doskonały -  około 3 tys. dziennie podań o pracę, czyli mniej więcej milion rocznie.

Jak stać się pracodawcą równie pożądanym jak Google? Jak pozytywnie zaistnieć na rynku pracy? Na te i inne pytania może odpowiedzieć spójny, dobrze przygotowany  program employer branding. Termin jest stosunkowo młody, wprowadzony  w 2001 roku przez firmę McKinsey. Rola employer branding w strategiach nowoczesnych przedsiębiorstw sukcesywnie rośnie. O sztuce pozyskiwania ludzi i kompetencji coraz bardziej decyduje wizerunek,  opinia, że w danej organizacji warto pracować.

Employer branding  to działania skierowane zarówno na zewnątrz firmy – kampanie rekrutacyjne, targi pracy, eventy na uczelniach, programy stażowe, komunikacja w social media, jak i do wewnątrz – sprawny przepływ komunikacji wewnętrznej, kultura organizacyjna nastawiona na współpracę i otwartość, jasne reguły wynagradzania i awansu, atrakcyjny pakiet socjalny. Nie można zapominać o drugim elemencie, bo ciągle przecież zadowolony pracownik jest najlepszym ambasadorem firmy.

Coraz większe znaczenie dla osób wybierających swoje miejsce pracy ma aspekt społecznej odpowiedzialności biznesu. Jeżeli mamy wybór, wolimy firmę dbającą o ochronę środowiska, posiadającą kodeks etyczny, przeciwdziałającą dyskryminacji, sprzyjającą mamom.  Świadomi pracownicy szukają świadomych pracodawców.  Dlatego dobry employer branding nie jest zestawem odrębnych, przypadkowych działań, musi być częścią całej strategii biznesowej firmy i wnikać w najgłębsze warstwy kultury organizacyjnej.  

Nie można jednak zapominać, że sama nazwa employer branding  kieruje nas w obszary zarezerwowane dla marketingu. Chcemy budować silną markę pracodawcy,  więc istotna staje się jej rozpoznawalność. Znana marka wzbudza zaufanie, kojarzy się ze stabilnością i pewnością zatrudnienia. Employer branding czerpie pełnymi garściami z reklamy i public relations. Dzisiaj źle opakowana kampania rekrutacyjna nie odniesie skutku na rynku i nie wesprze wizerunku pracodawcy. Dobry program employer branding łączy elementy marketingu  i HR, tworząc jednolitą strategię, która powinna trafić do serc obecnych i potencjalnych pracowników.

Przeczytaj poprzedni artykuł:
Co to jest PR?