E-media relations
Media relations do czasu upowszechnienia się Internetu skupiały się głównie na tworzeniu oraz podtrzymywaniu relacji z mediami (prasą, radiem, telewizją). Głównym celem tego typu działań, prowadzonych zarówno przez agencje PR jak i wewnętrzne działy public relations, jest informowanie na temat działań podejmowanych przez organizacje. Skutkami media relations są różnego rodzaju publikacje ukazujące się w mediach. Rzetelne oraz stałe kontakty z dziennikarzami oparte na prawdziwych informacjach są niezmiernie ważne przede wszystkim w celu łagodzenia możliwych sytuacji kryzysowych. Aby skutecznie zarządzać sytuacją kryzysową w momencie jej wystąpienia, istotne jest aby media, w miarę możliwości, regularnie otrzymywały komunikaty na temat działalności organizacji. Ważne jest, żeby dziennikarze wiedzieli kto w danej firmie jest odpowiedzialny za udzielanie informacji mediom. Każda osoba zarządzająca organizacją musi pamiętać o tym, że dobrą opinię buduje się przez wiele lat pracy i wystarczy tylko chwila, jedna plotka czy też niepotwierdzona informacja aby tę opinię zrujnować. Warto nauczyć się medialnych zasad funkcjonowania i mówić z dziennikarzami jednym językiem.
Internet dokonał rewolucji w wielu obszarach, jednym z nich jest oczywiście świat mediów. Na całym świecie toczą się dyskusje na temat przyszłości prasy, radia czy telewizji. Szukając informacji wielu z nas rozpoczyna od Internetu. Praktycznie każdy rodzaj mediów posiada własne serwisy internetowe. Portale informacyjne, branżowe czy life stylowe stały się znaczącym graczem na rynku mediów. W związku z tym powstał termin e-media relations jako odpowiednik media relations w sieci. Termin ten odnosił się będzie do działań związanych z mediami internetowymi. Narzędzia stosowane w e-media relations pozostają zatem te same to w tradycyjnym media relations.
Niektóre narzędzia e-media relations
analiza i dobór mediów.
Z dnia na dzień w sieci przybywa różnego rodzaju serwisów; branżowych, ogólnoinformacyjnych, life stylowych itp. Spośród nich musimy wybrać te najistotniejsze z punktu widzenia klienta dla którego rozpoczynamy działania e-media relations. Przy doborze mediów internetowych należy brać pod uwagę ich zasięg oraz liczbę wejść na stronę (real users).
przygotowanie i dystrybucja komunikatów prasowych skierowanych do mediów internetowych.
Przygotowując tego typu informacje musimy zwrócić szczególną uwagę na zasady SEO (ang. search engine optimization), czyli tzw. pozycjonowania. Treści komunikatów powinny zawierać określone słowa kluczowe oraz frazy. Dzięki tym unikalnym treściom oraz linkom łączącym informacje z biurem prasowym online zapewniamy wyższą pozycję naszego klienta w wyszukiwarce Google.
organizacja konferencji prasowych online.
Jest to nowoczesne rozwiązanie, które dzięki wysokiej jakości przekaz strumienia wideo umożliwia obecność na spotkaniu prasowym bez konieczności wychodzenia z redakcji czy biura. System umożliwia dziennikarzom czynny udział w konferencji, dzięki komunikacji zwrotnej, odbywającej się poprzez internetowy kanał tekstowy. Ekran transmisji tego typu konferencji prasowej jest bezpośrednią częścią internetowego biura prasowego.